Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Actie bij Waschbaer :

Gratis verzending tm 16 okt 2017 bij besteding vanaf EUR 30,- :

gebruik voordeelnummer code 3C1 834


Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

..

Kiemgroenten

Kiemgroenten

Kiemen zijn de geboorte van een nieuwe plant: ze zitten daarom boordevol met voedingsstoffen om het plantje te laten groeien. Ze bevatten een hogere concentratie vitaminen en mineralen dan de zaden en het plantje zelf. Omdat het zo’n hoge concentratie aan voedingstoffen heeft en men niet altijd de 2 ons groente per dag haalt (volgens de voedingswijzer) zijn kiemen een geweldige aanvulling op ons dieet. Gewoon elke dag een lekkere pluk kiemen tussen een broodje! Bovendien zijn kiemen gemakkelijk verteerbaar en goed voor de lijn.

Kiemen zijn de jonge, groene plantjes die ontspruiten uit de zaden van bijna iedere levende vegetatie waarin ze voorkomen. Dit zijn onder meer noten, zaden, pitten, granen, bonen, peulvruchten en diverse soorten grassen als gerstegras en tarwegras.
Het kiemen is een proces waarbij het zaad nadat het geweekt is ontspruit, zodat er een nieuw plantje ontstaat dat kan worden gegeten. Kiemzaden zitten vol voedingsenergie voor dit nieuw plantje. Tijdens het kiemproces absorbeert het zaadje water en zwelt deze op. Tegelijkertijd worden tijdens het ontspruiten grote hoeveelheden enzymen vrijgemaakt en neemt ook de voedingswaarde toe. Deze processen zorgen ervoor dat de kiemen belangrijke voedingsstoffen bevatten die een positief effect hebben op de gezondheid.

Kiemgroenten bevatten grote hoeveelheden anti-oxidanten die de vrije radicalen in ons lichaam onschadelijk maken. Vrije radicalen zijn stoffen die in het lichaam worden aangemaakt en hier de celweefsels beschadigen en het verouderingsproces versnellen.
Ook zijn kiemgroenten een goede bron van veel vitaminen en mineralen, van eiwitten, enzymen, vezels en de nucleïnezuren DNA en RNA. (die onder meer nodig zijn voor celgroei en herstel). Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat door het ontkiemen de hoeveelheid enzymen, eiwitten, mineralen en nucleïnezuren aanzienlijk toenemen ten opzichte van de oorspronkelijke zaden.

Het kiemproces zorg er ook voor dat het zaadje wordt ‘voorverteerd’, waardoor na het eten van het ontkiemde plantje de vertering en de opname van voedingsstoffen in het lichaam worden vergemakkelijkt. De kans op allergieën wordt hierdoor verminderd.
Kiemgroenten ondersteunen dus de spijsvertering en zorgen er tevens voor dat de juiste zuurgraad in het lichaam bereikt wordt of behouden blijft. Daarnaast versterken ze ook het immuunsysteem waardoor de kans op bijvoorbeeld verkoudheid, griep en andere aandoeningen vermindert.


Wat zijn goede kiemgroenten?
Alle soorten zaden, granen of peulvruchten kunnen ontspruiten. Ontkiemde gierst, quinoa, diakonzaad en broccolizaad leveren de grootste gezondheidsvoordelen op. De gemakkelijkste soorten om zelf te ontkiemen zijn: adukibonen, alfalfa, fengriekzaad, groene erwten, rode erwten, klaverzaad, linzen, mungboontjes, quinoa, radijszaad en tarwekorrels. Ook broccolizaad, gierstkorrels, kikkererwten en zonnebloempitten zijn hiervoor geschikt.

Broccoli-kiemen helpen bij maagklachten Uit een onderzoek bleek dat gekiemde broccoli de groei van de bacterie Helicobacter pylori  opvallend vermindert en daarmee ook de maagproblemen die de bacterie veroorzaakt. (10-20 % van de westerse bevolking heeft deze bacterie)

Het is eenvoudig om thuis zelf bonen en zaden te kiemen. Wat u hiervoor nodig heeft zijn: een grote (jam)pot, vers water, een stuk kaasdoek of katoen en onbehandelde zaden, pitten of bonen. Dan gaat u als volgt te werk:

• Stap 1: spoel het zaad goed af. Doe het in de pot en bedek het met een paar centimeter afgekoeld gekookt water. Dek de pot af met kaasdoek of katoen, doe er elastiek om en laat de pot een nachtje op een warme, donkere plaats staan.

• Stap 2: spoel het zaad ‘s ochtends af met koud water. Laat het goed uitlekken, want anders verrot het zaad. Zet het terug in het donker. Herhaal dit twee keer per dag tot het zaad gaat kiemen. Zet de pot nu in een hoek van 45 graden zodat de spruiten erin omhoog kunnen groeien.

• Stap 3: zet de pot vervolgens enkele uren in de zon op de vensterbank. Eet de kiemen dan op of bewaar ze luchtdicht afgesloten in de koelkast. Kiemgroenten zijn in de koelkast 2-3 dagen houdbaar.

(bron: www.natuurdietisten.nl)

Kiemgroenten zijn verkrijgbaar bij groenteboeren, supermarkten en natuurwinkels.
Wilt u nog meer weten over kiemen en recepten met kiemen ?
Kijk dan op www.kiemgroenten.nl of op de site van natuurdiëtisten: www.natuurdietisten.nl - kiemgroenten

 

Gratis verzending bij aanmelding voor de nieuwsbrief Waschbaer
Meld je nu aan voor de nieuwsbrief van Waschbaer en ontvang jouw volgende bestelling zonder verzendkosten! Bespaar 5,95 EUR!
Ontvangen per e-mail!
Minimale bestelwaarde 30,00 EUR!

Tot 70% korting naar artikelen van de categorie "Mooi & Gezond"!
Waschbaer : Tot 70% korting naar artikelen van de categorie "Mooi & Gezond"!

SNP Natuurreizen

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Vermelding i.v.m. cookiewetgeving websites:

 

Om er voor te zorgen dat alle functionaliteiten van deze website naar behoren werken, gebruikt deze website cookies.
Deze cookies bevatten geen persoonlijke informatie en zijn niet gevaarlijk.
Daarnaast kunnen cookies gebruikt worden om bezoekers te analyseren, teneinde u en andere bezoekers een nog betere website-ervaring te geven.
Indien u verder gaat, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.

Op deze informatieve website hebben we enkele advertenties geplaatst van onder andere Waschbaer, dit is om een klein gedeelte van de kosten voor het in de lucht houden van deze kruidenwebsite te kunnen betalen. De advertenties zijn met zorg door ons gekozen en deze bedrijven dragen wij een warm hart toe.
Mocht je op een later moment besluiten om iets te gaan bestellen bij een van deze bedrijven, ga dan alstublieft  via de advertentie op onze pagina, dan krijgen wij een kleine vergoeding hiervoor.  Hartelijk dank, namens Ella van de Kruidenkorf.